Průvodce založením firmy v ČR: Jak začít podnikat bez zbytečných chyb 

Proces založení firmy v tuzemsku se řídí specifickými pravidly, které vychází z legislativní úpravy podnikatelských subjektů. Jako firma nebo společnost je označována právnická osoba, tedy podnikatelský subjekt, který má konkrétní strukturu a zpravidla také několik zaměstnanců.

Nejčastější formou právnické osoby, kterou začínající podnikatel zakládá, je společnost s ručením omezeným (s.r.o.). Aby bylo možné založení společnosti provést, je nutné splnit několik důležitých podmínek.

Co všechno je potřeba při založení společnosti provést

Každá společnost působící jako podnikatelský subjekt v České republice, musí doložit svůj podnikatelský záměr i dostatek prostředků na její fungování. Jakmile má k dispozici všechny potřebné dokumenty, prochází procesem založení, který znamená dokladování na všech příslušných úřadech.

K založení firmy je tedy potřeba zakladatelská listina, zajištění sídla společnosti a doložení požadované dokumentace jednatelů. Budoucí společnost si musí dále zvolit oblast, v níž bude podnikat, která se následně přihlašuje na živnostenském úřadě. Až poté je možné zapsat subjekt do obchodního rejstříku.

Doklady pro založení společnosti

Základním dokumentem, který se při zakládání firmy připravuje jako první, je zakladatelská listina nebo společenská smlouva. Jedná se o dokument, který specifikuje základní vlastnické vztahy ve společnosti a způsob jednání.

Dokument musí být notářsky ověřen nebo má formu notářského zápisu. Souběžně se zakladatelskou listinou je možné vyřizovat další dokumenty, potvrzení, prohlášení a jiné doklady, které se týkají jednak společníků (výpis z trestního rejstříku a další listiny), jednak sídla společnosti (výpis z katastru nemovitostí, souhlas majitele apod.).


Společnost musí mít také vlastní speciální bankovní účet, který musí být vedený v České republice. Na účet se před zapsáním společnosti vkládá základní kapitál společnosti.

Zápis firmy v rejstříku a registrace na úřadech

Jakmile je k dispozici veškerá dokumentace, je nutné provést již zmíněné získání živnosti podle příslušných podmínek a zápis firmy do obchodního rejstříku. Oba úkony mohou probíhat současně a v rámci jednoho procesu.

Po zapsání do veřejného obchodního rejstříku je společnost oficiálně založena a musí tedy navázat dalšími kroky, kterými je registrace na finančním úřadě a na dalších úřadech souvisejících se zaměstnáváním podřízených pracovníků. V této fázi je možné také převést účet, na který byl složen základní kapitál společnosti, na účet běžný.

Jak při zakládání společnosti neudělat chybu

Pokud si sami na založení společnosti netroufáte zejména kvůli značné administrativní zátěži kroků, které je potřeba podniknout, je dobré v takovém případě vyhledat pomoc profesionálních poradců.

Řada firem působících v této oblasti je nejen schopná poskytnout poradenství nebo pomoc s celým procesem, ale nabízí také kompletní založení společnosti na klíč včetně další výhod, jako jsou virtuální sídlo či poskytnutí ready-made společnosti.

Publikováno: 23. 11. 2024

Kategorie: Finance