Sleva z ceny nemovitostí je v mnoha případech opodstatněná, nebojte se jít do vyjednávání

Role prodávajícího a kupujícího během prodeje nemovitosti jsou dány téměř už tradičně. Kupující má zájem prodat za co nejvyšší cenu a není výjimkou, že u první nabídky cenu nadsadí, zatímco kupující hledá argumenty nahrávající slevě a snížení ceny. Jaký je skutečný rozdíl mezi prodejní cenou uvedenou v inzerátu a tržní hodnotou nemovitosti? Obvykle se to pohybuje kolem 1,5 %, existují však inzeráty, kde je konečné zlevnění díky pádným argumentům násobně nižší. Jak postupovat v podobných obchodních situacích? Zeptali jsme se odborníků z rodinné realitní kanceláře Domov Reality.

Faktory, které se významně podílejí na úspěchu smlouvání, se tradičně týkají objektivních charakteristik bytu. Nejčastěji jde o jeho konkrétní polohu a lokalitu, ale roli hraje také doba, po kterou je nemovitost v nabídce.

„Z veřejně dostupných údajů v katastrech nemovitostí je možné srovnat rozdíl inzerovaných a transakčních cen – z údajů vyplývá, že u necelé poloviny se nakonec nemovitost prodá levněji, než kolik byla původní cena. Na druhou stranu, zlevnění se pohybuje průměrně pod 5 %, často je to i méně než 2 %. V některých případech není ani potřeba kupující, aby smlouváním původní částku ponížil. Stává se, že nezkušený majitel a inzerující v jedné osobě v první chvíli cenu nadsadí a poté zjistí, že ji za požadovanou cenu neprodá. Na tento postup je třeba dát si pozor – nemovitost po delším čase v databázích dostane nálepku nedůvěryhodné, a čím déle bude inzerát viset jako aktivní, tím podezřelejší nálepku bude mít, upozorňuje spolumajitelka a obchodní ředitelka rodinné realitní kanceláře Domov Reality Vladislava Kindlová.

Líná pusa…

Chybou bývá, že se zájemce o koupi nezeptá na možnost slevy. V takových případech bývá vysoká cena důsledkem nešikovného jednání ze strany kupujícího, který se příliš nadšeně vrhne do podpisu rezervační smlouvy.

„Na slevu si nedosáhnou zpravidla ti zájemci, kteří se nechají příliš rychle přesvědčit ke koupi anebo jednají emočně spíše než věcně. Prodejní cena nemovitostí někdy nebývá totéž co reálná hodnota nemovitosti. Na druhou stranu, samoúčelný tlak na prodávajícího, aby prodal nemovitost levněji, se také nemusí vyplatit v případě, že ke slevě nebude pádný důvod. Pokud chcete slevu, musíte zkrátka nabídnout přesvědčivé důvody proč. Nejlepší je nechat si prověřit technický i právní stav nemovitosti zkušenými inspektory, které odhalí všechny, mnohdy skryté, vady. Možná zjištěné nedostatky nebudou natolik zásadní, aby vás odradily od koupě, ale poslouží jako dobrý základ pro vyjednávání o ceně,“ shrnuje Vladislava Kindlová z Domov Reality.

Publikováno: 18. 12. 2020

Kategorie: Reality

Autor: Adam